Jak skonstruowana jest skrzynia?

Większa część właścicieli samochodów osobowych po uszkodzeniu silnika czy też skrzyni biegów twierdzi, że pojazd nadaję się tylko na złom. Nie powinniśmy zapominać, że w nowoczesnych czasach oba te części są częściami, jakie możemy zmienić w prawie każdym warsztacie samochodowym. Jeżeli zdecydujemy się na osobistą wymianę skrzyni, musimy zwrócić szczególną uwagę na parę wybitnie ważnych szczegółów. Po pierwsze, gdzie taką skrzynię należy zakupić.

Jeśli mamy starszy samochód, nie będzie dla nas dochodowe kupno śmiałej skrzyni, gdyż jej cena może niewiele się różnić od kompletnego auta. W wielu przypadkach w takim razie warto rozejrzeć się po okolicznych szrotach, innymi słowy sklepach z użytkowanymi częściami samochodowymi – sprawdź również naprawa skrzyni biegów powershift. Przed wymianą musimy się zabezpieczyć w sporą ilość rozmaitych kluczy nasadowych oraz oczkowych. Potrzebny również może okazać się kanał. W niektórych autach wymiana skrzyni biegów bez kanału nie jest dopuszczalna.

Na wymianę musimy poświęcić około dwóch dni. Jeśli posiadamy umiejętności równe doświadczonemu mechanikowi, czas ten będzie krótszy. Budowa skrzyni biegów jest dosyć skomplikowana. W jej obudowie możemy odszukać trzy wały: sprzęgłowy, główny oraz pośredni. Moc silnika jest przekazywana na wałek sprzęgłowy, który przekazuję ją za pośrednictwem kół zębatych na wał pośredni. Na wale pośrednim oraz kluczowym znajdują się kolejne koła zębate, odpowiadające za zmianę biegów. Cały układ musi posiadać odpowiednie smarowanie. Stosuje się do tego słuszny olej przekładniowy. W starszych skrzyniach niejednokrotnie wolno było się spotkać z przełożeniem otwartym. Jest to wałek sprzęgłowy połączony z wałkiem głównym. Między nimi nie następuje żadna zmiana prędkości pracy układu. Sporo osób zastanawia się również, czym jest nadbieg. Jest to mechanizm, który sprawia, iż prędkość wałka głównego jest większa niż sprzęgłowego. Zdarzają się skrzynie, gdzie występuje więcej aniżeli jeden nadbieg. Są one nadzwyczaj przydatne w samochodach, bowiem zapewniają długodystansową jazdę bez zmiany biegu i zminimalizowanie spalania samochodu. Ze względu na własną budowę kompletny mechanizm waży około 40 kg.

Patryk Nowak Autor

Dodaj komentarz