Badanie czterech ewangelii

Kiedy ktoś otwiera Nowy Testament, zostaje wprowadzony do czterech narracji, które dotyczą działalności i nauczania Jezusa z Nazaretu. Te zapisy to Mateusz, Marek, Łukasz i Jan.Dlaczego istnieją cztery relacje, które obejmują tak wiele tego samego materiału? Czy zapisy są harmonijne czy sprzeczne?

Kiedy Jezus został ukrzyżowany, nad jego głową umieszczono napis głoszący: „To jest Jezus z Nazaretu, Król Żydowski”. Został napisany w trzech językach – hebrajskim, łacińskim i greckim. Języki te reprezentowały trzy dominujące kultury świata śródziemnomorskiego, kiedy powstawał Nowy Testament.

Nie bez znaczenia jest to, że istnieje zapis Ewangelii przeznaczony dla każdego z tych elementów społecznych. Mateusz został skierowany do Hebrajczyków, Marek został napisany dla Rzymian, a Łukasz miał zwrócić się do Greków. Narracja Jana była jednak kosmopolityczna. Każda z tych prac zasługuje na wnikliwą refleksję.

Ewangelia Mateusza

Chociaż księga nie nosi jego imienia, tradycja wczesnochrześcijańska jest zgodna co do tego, że Mateusz był natchnionym autorem pierwszej relacji ewangelicznej.Matthew Levi był Żydem, który został powołany ze stanowiska poborcy podatkowego, aby zostać apostołem Jezusa Chrystusa (Mt 9:9). W książce pojawiają się przesłanki, że autorka bardzo dobrze znała się na finansach. W tej relacji jest więcej odniesień do pieniędzy niż w pozostałych trzech zapisach ewangelicznych. Wybór Mateusza był odważnym posunięciem ze strony Pana, gdyż celnicy byli klasą pogardzaną.

Ewangelia Mateusza ma dwojaki cel: po pierwsze, jest to apologetyka, czyli obrona tezy, że Jezus jest obiecanym Mesjaszem w proroctwie Starego Testamentu. Został napisany specjalnie po to, by przekonać Żydów o tym fakcie.

Nie jest zatem niespodzianką, że ten boski pisarz tak bardzo opierał się na Piśmie Starego Testamentu, aby ustalić swoją sprawę. Mateusz ma około pięćdziesięciu bezpośrednich cytatów ze Starego Testamentu; ponadto istnieje około siedemdziesięciu pięciu aluzji do wydarzeń ze Starego Testamentu. Stanowiłoby to mocny dowód dla narodu hebrajskiego, który postrzegał Stary Testament jako objawienie od Boga.

Byłoby również ważne dla Żydów, aby dowiedzieli się, że Mesjasz miał rozpocząć swoje panowanie, więc Mateusz zwrócił uwagę na to królestwo w ponad trzydziestu pięciu fragmentach. Podobnie zidentyfikował Jezusa jako obiecanego „syna Dawida” (dziewięć razy). tutaj poznaj odpowiedź

Po drugie, księga ta bez wątpienia miała być przesłaniem zachęty dla żydowskich chrześcijan. Chociaż prawdą jest, że Żydzi ukrzyżowali własnego Mesjasza, wciąż była nadzieja dla nasienia Abrahama. Podczas gdy naród fizyczny musiałby zapłacić straszliwą cenę za swój bunt, tj. zniszczenie Jerozolimy, niemniej jednak powstawał nowy Izrael – Kościół (por. Mat. 21:43; Rzym. 2:28, 29) — a każdy Hebrajczyk, który był posłuszny Chrystusowi, mógł być częścią tego nowego systemu (Gal. 3:26-29).

Podczas gdy Mateusz dokładnie omawia cudowne dzieła Chrystusa (wymienia dwadzieścia cudów — z których trzy są charakterystyczne dla jego księgi), przywiązuje szczególną wagę do słów Mistrza. Zapisuje kilka najważniejszych przemówień Zbawiciela (np. Kazanie na Górze w rozdziałach od piątego do severn i Przemówienie oliwne w rozdziale dwudziestym czwartym).

Chociaż nastawienie Mateusza jest zdecydowanie żydowskie, jest on również świadomy faktu, że poganie mają wyznaczone miejsce w królestwie Bożym. W związku z tym próbuje warunkować myślenie hebrajskie tą koncepcją. Nawiązuje do tych, którzy przybędą z daleka, aby zasiąść z patriarchami w królestwie nieba (Mt 8:11) i wyraźnie oświadcza, że ​​poganie mają nadzieję w imieniu Chrystusa (Mt 12:21). A opis Wielkiego Nakazu Misyjnego Mateusza ma zasięg uniwersalny (Mat. 28:18nn).

Ewangelia Marka

Marek był synem kobiety o imieniu Maria (Dz 12:12) i kuzynem ewangelisty Barnaby (Kol 4:10). Najwyraźniej Marek miał bliską więź z Piotrem (1 Piotra 5:13) i istnieje wiele dowodów na to, że napisał swoją ewangeliczną relację pod wpływem tego apostoła.

Ewangelia Marka różni się znacząco od Ewangelii Mateusza. Przegląd informacji zawartych w tej książce ujawnia, że ​​jest ona przeznaczona dla nieżydowskiej publiczności. Pisarz musi wyjaśnić tradycje hebrajskie (Mk 7:2-4) i warunki palestyńskie (Mk 11:13).

Latynosy w księdze wskazują, że pisał on dla czytelników rzymskich (por. Mk 12,42, gdzie greckie „dwa kleszcze” lepta są zamieniane na rzymskie kodrantes „a farthing” [por. Mk 5,9; 15: 16]). To oczywiście wyjaśnia, dlaczego Marek nie odwołuje się do Starego Testamentu tak obficie (tylko dziewiętnaście razy), jak Mateusz.

Jego opowieść prawdopodobnie została napisana, aby zachęcić chrześcijan w Rzymie, którzy odczuwali skutki ucisku dla sprawy Chrystusa. Wspomina prześladowanie jako koszt uczniostwa w momencie, gdy zarówno Mateusz, jak i Łukasz, w równoległych kontekstach, powstrzymywali się od używania tego terminu (Mk 10:30).

Natomiast Mateusz podkreślił słowa Panie, Marek, zapisując tylko jedno wielkie kazanie (Mk 13:3-37), podkreśla czyny Chrystusa. Charakteryzuje Jezusa jako sługę, który przyszedł, aby wypełnić wolę Ojca — i, jak sługa, uczynił to z wielką pilnością. Marek używa słowa sługi, euthus („natychmiast”), czternaście razy, opisując działania Zbawiciela.

Marek jest zdecydowanym zwolennikiem tego, że Jezus jest Synem Bożym. W tym celu zapisuje świadectwo Boga (Mk. 1:11; 9:7), samego Pana (Mk. 13:32; 14:61, 62), demonów (Mk. 3:11; 5: 7) i rzymskiego setnika zaangażowanego w ukrzyżowanie (Mk 15:39). Około czterdzieści procent tej najkrótszej ewangelicznej relacji poświęcone jest ostatniej podróży Pana do Jerozolimy i wydarzeniom, których kulminacją była Jego śmierć (Mk 10:32n).

Ewangelia Łukasza

Łukasz jest samotnym pogańskim pisarzem Biblii, jednak jego podwójne księgi Ewangelii Łukasza i Księga Dziejów Apostolskich stanowią około jednej czwartej Nowego Testamentu.

Z wykształcenia był lekarzem (Kol. 4:14). Przyłączył się do Pawła podczas drugiej kampanii misyjnej apostoła (Dzieje 16:10) i był z nim okresowo podczas służby niestrudzonego kaznodziei (zwróć uwagę na rozdziały „my” w Dziejach).

Podobnie jak w przypadku Ewangelii Marka, jasne jest, że Łukasz pisze dla odbiorców niehebrajskich. Wyjaśnia na przykład, że Kafarnaum jest „miastem Galilei” (Łk 4:31), że kraj Gerazeńczyków jest „naprzeciw Galilei” (Łk 8:26), a miasto Emaus jest siedem mil od Jerozolimy (Łk 24:13) — okoliczności dość dobrze znane już Palestyńczykom.

Chociaż księga ta jest skierowana do „najwspanialszego Teofila”, aby potwierdzić wiarę tego poganina w sprawy, których go nauczano (Łk 1:3, 4), jest oczywiste, że zamierzona publiczność była znacznie szersza . Jest to traktat mający na celu dotarcie do Greków z przesłaniem Jezusa Chrystusa.

Patryk Nowak Autor

Dodaj komentarz